Händelsen från jobbarnatten

Inatt som jag nämnt jobbade jag och det var på ett äldreboende för personer med demens. Det var nytt för mig då jag knappt har erfarenheter av just demens.
Hur som helst gick natten bra trots en jobbig början då en person som bodde på detta boende gick bort precis innan mitt arbetspass började. Jag fick tillsammans med en annan personal göra denna person redo inför att Fonus skulle hämta personen dagen därpå, idag vill säga.
Det var första gången jag både såg och hjälpte en avliden person så det var relativt jobbigt. Vi fick hjälpa denna person med att bland annat byta sängkläder, byta till hennes favoritklädsel, sminka och kamma hennes hår medan det stod två tända ljus på bordet. Personen hade fortfarande lite kroppsvärme kvar när vi började hjälpa henne men i slutändan var denne kall, stel och det började dofta en annorlunda lukt. Även fingrarna blev blåaktiga och huden började ljusna. Jag är glad för att personen fick en fridfull död och hoppas personen har det bra där denne är nu.



Kommentarer

Kommentera:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0