Skellefteåresan

Hej

Tänkte berätta lite om resan till Skelle eftersom den inte varit illa alls :)

I söndags 11:55 gick mitt tåg till Sundsvall och nervös var jag kan jag säga. Det tog väl ca 2½ timme och när jag väl kom fram mötte min klasskompis Bea mig där och vi satte oss på bussen till Skellefteå. Vi åkte i affärsklass och fick därmed kontaktuttag. Både det och att jag hade sällskap gjorde att resan gick fortare än förväntat. Vi satt vid en varsin dator, såg filmer och pratade oså. Vid åtta på kvällen var vi framme i Skelle och en taxi tog oss till campingen där vi skulle bo med några andra från klassen men dom kom dagen efter oss. Det var en lång korridor med rum där vi alla skulle sova i varsina rum. Jag och Bea upptäckte då att det var två sängar i varje rum och beslutade att flytta ihop under dessa dagar haha.

måndagen var det första skoldagen och vi hade sovmorgon till 10.00. Dagen gick rätt fort faktiskt. Våra lärare för denna kurs vi läser (omvårdnadens grund) läste upp gruppindelningarna för tisdagens händelser och gick igenom patientdatalagen och dokumentation. Vi hade sedan en föreläsning om ABCDEF (olika enkla livräddningar) och dagen slutade efter det. Säkert vid fyratiden om jag minns rätt. Vi alla åkte till stället vi bodde på och hade en chillkväll, åt och såg lite tv.

tisdagen skulle vi vara i gruppindelningarna hela dagen. Jag och min grupp började med att lära oss hjärt- och lungräddning på små dockor vilket var givande för jag hade glömt allt typ. Vi fick också lära oss hur man gör med en typ apparat för att få igång hjärtat på en medvetslös. Sedan fick vi öva på varandra att lägga oss i sidoläge haha.
Efter det åkte vi till Skellefteå lasarett för att få en liten föreläsning om personlig hygien och inom vården, alltså hur personalen ska ta hand om sin hygien och även patienternas. Sedan fick vi bland annat borsta tänderna på varann för att känna på hur det känns om vi nån gång ska göra det i framtida jobb.  Vi fick även prova på att smörja in våra händer med handsprit och sedan hålla händerna under en slags apparat för att se om vi verkligen blev rena eller om vi fuskade med handspriten. Det är så enormt viktigt att med hygienen inom vården.
Vi åkte tillbaka till skolan efter det och hade seminarium, då vi fördjupat oss med tre begrepp och skulle ha ha seminarium och diskussionsfrågor till de andra i gruppen och våra lärare. Efter det var dagen slut och det blev en tripp på stan med 3 klassisar :) Det var trevligt och jag hittade en klänning och t-shirt. Sedan blev det hem till campingen och ännu en chillkväll, middag och uno-spelande som aldrig tog slut. Sedan blev det bastun.

Onsdagen var det sista dagen i skolan och vi lyssnade på en föreläsning om Ergonomi, haha jag borde verkligen börja ta hand om min onda rygg och inte sitta som en hösäck. Sedan hade vi introduktion på nästa kurs vi skulle läsa som heter psykiatrisk vård och omvårdnad, det blir en intressant kurs :) Vi avslutade skoldagen med att sitta i våra PBL-grupper (PBL=problemlösande) och kikade och diskuterade om kommande uppgift och lite om VFU:n vi snart ska på (verksamhetsförlagd utbildning) alltså precis som praktik, som vi ska ha i 3 veckor. Vid halv tre slutade vi och Nadja skjtsade mig och Bea till busstation där vi låste in våran packning och gick till stan en liten stund och kikade och väntade in den dryga bussen som var så seg på att komma. Men 16:00 avgick den från Skellefteå och vi var på väg hem. Vi satt i affärsklass denna gång med för att kunna sitta vid datorn. Vi roade oss i ca 3 timmar med ett roligt spel, hahah. När vi kom fram till Sundsvall nångång på kvällen satt vi och väntade på våra tåg. Vi väntade i ca 1½ timme och vi skulle med olika tåg till olika håll. Äntligen var man snart hemma efter denna resa och det var svårt som tusan att hålla sig vaken den sista biten. Men vid två på natten var jag hemma och jag hade rest från fyra på eftermiddagen till två på natten. Mormor var snäll och hämtade mig och jag slocknade verkligen på en gång när jag la mig i sängen. S k ö n t.

Men resan var iaf rolig, trevlig, lärorik, jobbig osv.. Nu ska jag inte dit förrän i slutet av februari. Jag och min grupp tog ledigt tills måndag och ska då påbörja nästa arbete.

Nu har ni fått läsa lite om min resa om ni nu orkade ta er igenom allt. Haha.





Nu inväntar jag det bästa, jag väntar nämgligen på Danne, som jag saknat honom <3 Vi har inte träffats något sedan i söndags. Min älskling, vad jag älskar dig :)

Pusshej.

/ Jossa

Kommentarer

Kommentera:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0